a

11.22.2008

Elak kecurian telefon bimbit

Assalamualaikum

Ini ada 1 tips berkaitan tentang bagaimana kita boleh membuatkan telefon bimbit kita tidak boleh digunakan jika ia hilang atau dicuri.Walaupun ia tidak ada kena mengena dengan sebarang perniagaan internet, namun kita semua tahu yang telefon bimbit ni sangat penting untuk komunikasi terutamanya untuk urusan harian mahupun perniagaan.

Melalui tips yang diberikan, ia dapat mengelakkan telefon bimbit anda daripada dijual. Walaupun anda mungkin tidak akan menemuinya lagi, tapi mesti puas hati kan kalau orang yang mencurinya tak dapat menggunakannya atau menjualnya.





Bagaimana caranya? Ia sebenarnya sangat mudah. Tahukah anda bahawa setiap telefon bimbit mempunyai nombor siri IMEI yang tersendiri. Nombor IMEI (International Mobile Equipment Identity) adalah unik untuk setiap telefon bimbit.

Nombor IMEI sebanyak 15-digit ini adalah seperti cap jari elektronik untuk setiap telefon bimbit yang dipancarkan setiap kali ia digunakan, yang mana ia akan mendedahkan identiti telefon bimbit tu.
Nombor ni biasanya kita boleh jumpa dicetak dibawah bateri dibelakang telefon bimbit. Atau cara yang lebih pantas ialah dengan menekan *#06#
Bila nombor 15 ni keluar, kita hanya perlu catatkan dan simpan ditempat yang boleh didapatkan semula.

Sekiranya telefon bimbit anda hilang, anda boleh melaporkan kehilangantelefon bimbit anda kepada pemberi khidmat telefon bimbit seperti TM,Maxis atau Digi.

Berikan nombor ini kepada mereka supaya ia boleh disenarai hitamkan. Sekiranya pencuri menukarkan kad SIM, ia masih tidak dapat digunakan kerana telefon bimbit sudah dihalang penggunaan.

Walaupun anda mungkin tidak lagi mendapat telefon bimbit anda, denganmenjadikan ia tidak berguna sudah cukup memuaskan hati. sekiranyasetiap daripada kita mencatatkan nombor siri IMEI dan melaporkannombor siri ini apabila kehilangan telefon bimbit.
Dengan cara ini Kes-kes kehilangan dapat dikurangkan kerana tiada guna mencuri telefon bimbit jika tidak boleh dijual dan digunakan.
Selain tu, ni ada beberapa tips untuk mengelakkan telefon bimbit anda dicuri

*
Jangan sekali-kali tinggalkan telefon bimbit didalam kereta
*
Jangan tinggalkan di tempat awam tanpa tanpa dijaga oleh sesiapa
*
Tukar kepada modbergetar (vibrate) jika anda rasakan nada dering ada akan menarik perhatian pencuri.
*
Letakkan nama anda pada telefon bimbit
*
Catat dan simpan nombor siri IMEA
*
Maklumkan segera kepada pihak pembekal perkhidmatan dan polis apabila berlaku kehilangan.

Selamat Berblog...


Cetak Artikel Ini

3 Comentários:

Fariza said...

thanks
good information

Anonymous said...

hai fariza tq

MyAdmin™ said...

Bagus..tapi rasanya customer service telco mesti tak tau nak buat macamana bila kita adukan perkara macam ni. Terpaksalah gi ke branch or CC

:10 :11 :12 :13
:14 :15 :16 :17
:18 :19 :20 :21
:22 :23 :24 :25
:26 :27 :28 :29
:30 :31 :32 :33
:34 :35 :36 :37
:38 :39 :40 :41
:42 :43 :44 :45

Post a Comment

My followers

  ©rakan4u. .

TOPO